Assertiever worden

Je hebt ruzie met je vriend en hij zegt iets wat jou diep raakt. Wat doe je? Word je kwaad en maak je gemene opmerkingen? Trek je je gekwetst terug? Of ren je weg?

Als het wegrennen of terugtrekken in jezelf is, ben je niet assertief maar subassertief bezig.

Assertief zijn is in dit geval ingaan op wat hij zegt en jouw visie daar tegenover stellen. Dat is kwetsbaar en eng maar grote kans dat jullie daarna tot een zinnig gesprek komen.

Een andere vorm van niet-assertief gedrag is agressief zijn. Je wordt kwaad en verliest alle redelijkheid uit het oog. Je wilt ten koste van alles je mening doordrijven. Misschien begin je wel te schelden of te slaan. grammate

Aangeleerd gedrag

Als je niet assertief handelt, ook al ben je van nature wat schuchter, heb je afgeleerd voor jezelf op te komen. Vermoedelijk leerde je dat af in je jeugd.

Vriendelijk zijn en geen ruzie maken leverde je misschien een knuffel van je moeder op. Beleefd zijn tegen je vader en je verdriet wegslikken, voorkwam wellicht dat je een tik of snauw kreeg. Je mond houden en wegkijken terwijl je gepest werd voorkwam dat je nog heftiger gepest werd.

Je leerde je aan te passen en minder op te vallen tussen 'de anderen' en omdat je jaren op dit gedrag 'kon oefenen' werd het tot een patroon dat je inzet zogauw een situatie die op vroeger lijkt zich voordoet.

Assertief gedrag

Assertief gedrag kun je aanleren. Je doet dit door het gedrag dat je wilt laten zien zo vaak mogelijk te oefenen en door te begrijpen hoe het bij jou werkt. Incluis leren inzien in welke situaties je je subassertief gedraagt en hoe je dit gedrag dan zelf oproept en in stand houdt.

Ook zicht krijgen op waar je subassertieve gedrag vandaan komt en waarom en hoe je het hebt ontwikkeld, kan je helpen je subassertieve gedrag te veranderen.

Het makkelijkst leer je assertiever worden door begeleiding een op een te combineren met een groepstraining. In de begeleiding kun je je problemen op een rijtje zetten en emotionele ballast kwijtraken, terwijl je het gewenste gedrag in de assertiviteitstraining goed kunt oefenen.

Begeleiding en training

Onze voorkeur heeft een combinatie van begeleiding 1:1 met deelname aan onze assertiviteitstraining. Dat geeft, leert de ervaring, het beste resultaat.

Wanneer je weinig assertieve problemen ervaart, volstaat deelname aan de assertiviteitstraining.

Assertiviteitstraining

In een assertiviteitstraining leer je je gedachten en gevoelens uiten in plaats van ze voor je te houden.

Je leert je krachtiger en persoonlijker neerzetten, de communicatie en interactie met anderen sturen en beter je grenzen te bewaken. Je leert hoe je overkomt en wat je gedrag teweeg brengt bij de ander. Je leert beter omgaan met kritiek en conflicten.

De assertiviteitstraining van IDEE telt 7 dagen en dat heeft een reden. - Een assertiviteitstraining van een of twee dagen is niet realistisch en zou niet zo mogen heten, welk gerenomeerd bureau de training ook geeft.

[Assertiviteitstraining].