IDEE's Piekertest

Test of je een piekeraar bent of niet.

Wat is piekeren

Piekeren is niet goed weten wat je wilt, bang zijn om fouten te maken, bezorgd zijn over wat de toekomst je brengt, en steeds opnieuw nagaan of je iets fout deed.

In de kern is piekeren een mix van stress en angst: primaire gevoelens die elkaar versterken en je zodoende verhinderen te ontspannen. Met als gevolg dat je enkel maar meer stress ervaart, kleine dingen groot maakt en als je niet oppast in een overspannenheid of burn-out terechtkomt.

Piekeren leidt tot slecht slapen waardoor je minder goed in je vel komt te zitten. Het is een indicatie dat er iets niet goed bij je zit en/of dat je ergens mee worstelt. In de voorfase van een overspannenheid of burn-out kom je het altijd tegen.

De piekertest

Beoordeel je gedrag voor de afgelopen zes maanden.

Naarmate je op meer vragen ja antwoordt, is dit een indicatie dat je teveel piekert en dat er iest speeltniet goed omgaat met je angsten en onzekerheden.

De uitslag geeft enkel een indicatie. De test is gebaseerd op de piekertest van de firma Wyeth-Lederle.




Praktische handleiding minder piekeren

Wat je kunt doen om het piekeren onde rcontrole te krijgen is: (a) achterhalen wat jou in de kern dwarszit dan wel waarvoor je bang bent, (b) wat je dwarszit of aarvoor je bang bent bespreekbaar maken dan wel een oplossing ervoor vinden (als dat al kan), en (c) een periode rust zoeken, gezond leven en niet te hard voor jezelf zijn.

Het piekeren zelf is een wat lastig fenomeen om vanaf te komen. Meestal helpt het volgende.

- Span je gedurende de dag fysiek in zodat je 's avonds echt moe bent.
- Drink na 20 uur geen koffie maar enkel kalmerende kruiden- of goede nachtrust-thee.
- Vermijd na 20 uur alle electronsiche prikkels zoals die van TV en telefoon.
- Zorg dat het echt donker (lampjes!) en stil (getik!) is in je slaapkamer.
- Drink niet teveel zodat je in principe er niet uit hoeft 's nachts.
- Zorg dat je op een natuurlijke, fijne manier inslaapt; bijvoorbeeld met een boek.
- Pieker niet langer dan 15 minuten in bed. Duurt het langer, ga je eruit.
- Pieker dan maximaal een half uur en ga dan weer terug.
- Schrijf in dat halve uur over wat je dwars zit of ga iets doen wat afleiding geeft (maar niet teveel prikkels zoals TV, telefoon of computer).

[Meer over stress]

Volgende pagina:

Assertiviteitstest - Nederlands' beste assertiviteitstest om te testen hoe assertief je bent.

Nuttig

Assertiviteitstest - Relatietest - Introvert-extravert test - Stresstest - Burnouttest - Piekertest

Interessant

Subassertiviteit - Boosheid & woede - Stress - Burnout - Depressiviteit - Relatieproblemen - Emotionele problemen - Verdriet & rouw - Twee werelden